Skip to main content

Pascale Vandervellen

Pascale Vandervellen obtained a Master's Degree in Musicology in 1988 and a PhD in History of Art and Archeology at Paris-Sorbonne University and Université Libre de Bruxelles (ULB) in 2007 with a thesis concerning Belgian piano makers. She has been working at MIM since 1995 and is currently in charge of the keyboard instruments. She has conducted extensive research and published numerous books and articles in this field. Her latest book, The Golden Age of Flemish Harpsichord Making. A study of the MIM's Ruckers Instruments, won the 2019 Nicholas Bessaraboff Prize of the American Musical...

Read more Contact

Bibliography

  • « Counterfeit Ruckers Instruments in the MIM Collection. Case Study of the So-Called ‘Ruckers-Taskin’ Harpsichord », De Musica Disseranda, 19, 2023. (forthcoming)
  • « The Excellence of Belgian Keyboard Instrument Making Doubly Celebrated », Global Crises and Music Museums: Representing Music after the Pandemic. Proceedings of the CIMCIM Annual Meeting 2021, 2022. (forthcoming)
  • « Deligne, Albert », « Dulcken, Johan-Daniel », « Ermel, Eugène », « Ermel, Jacques Philippe », « Ermel, Jean Joseph », « Ermel, Symphorien », « Groetaers, Jean », « Günther, Jacques », « Hoeberechts, Lambert », « Lichtenthal, Herman », « Vogelsangs, François », Nouvelle biographie nationale de Belgique, Bruxelles, Académie royale de Belgique, 2022. (forthcoming)
  • « Le collectionneur et facteur d’instruments de musique Alphonse Van Neste, acteur méconnu du renouveau de la musique ancienne en Belgique », Revue Belge de Musicologie, LXXIV (2020), p. 179-194.
  • « La virginale construite par Henri Van Casteel en 1770 : un précieux maillon de l’histoire des clavicordios ibériques », Academia.edu, publication online, 2020, 26 p. https://www.academia.edu/44559507/La_virginale_construite_par_Henri_Van_Casteel_en_1770_un_pr%C3%A9cieux_maillon_de_lhistoire_des_clavicordios_ib%C3%A9riques
  • « Van Casteel, Henri », Nouvelle biographie nationale, Bruxelles, Académie royale de Belgique, 2020, p. 351-352.
  • « Restoring the Piano-Viole : an Adventure in sound », CIMCIM Bulletin, August 2018, p. 25.
  • The Golden Age of Flemish Harpsichord Making : a Study of the MIM’s Ruckers Instruments, Brussels, Musical Instruments Museum, 2017, 420 p.
  • « Les Ruckers du MIM. Un patrimoine d’une valeur inestimable/ De Ruckers van het MIM. Erfgoed van onschatbare waarde », Science Connection, n° 55 (novembre-décembre 2017 – janvier 2018), p. 36-39.
  • Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment, Proceedings of the 4th Annual Conference COST FP1302 WoodMusICK, Musical Instruments Museum, October 5-7, 2017, Brussels, 200 p.
  • https://www.academia.edu/45098216/Preservation_of_Wooden_Musical_Instruments_Ethics_Practice_and_Assessment_Proceedings
  • avec S. Le Conte, « Ruckers Harpsichords : Specific Acoustic Silhouette », in Proceedings of COST FP1302 WoodMusICK Annual Conference. Making Wooden Musical Instruments: an Integration of Different Forms of Knowledge, Barcelona, 2016, p. 189-192.
  • « De beginperiode van de pianobouw in de Belgische provincies 1761-1851», MIATFACTory, mai 2015, 25 p.
  • Le pianoforte dans les provinces belges, Waterloo, Renaissance du Livre, 2014.
  • « Ermel », « Lichtenthal, Herman », « Van Casteel, Henri-Joseph », The Grove Dictionary of Musical Instruments, London – Oxford, Oxford University Press, 2nd edition 2014, vol. 2, p. 241, vol. 3, p. 283, vol. 5, p. 160.
  • Pianos/ Piano’s/ Pianos, Sprimont, Mardaga (Fascicules des collections du Musée des Instruments de musique, n°5), 2000, 2e éd., Waterloo, Renaissance du Livre, 2013, 24 p.
  • Clavecins, épinettes et virginals/ Klavecimbels, spinetten en virginalen/ Harpsichords, spinets and virginals, Sprimont, Mardaga (Fascicules des collections du Musée des Instruments de musique, n°6), 2000, 2e éd., Waterloo, Renaissance du Livre, 2013, 24 p.
  •  « Histoire d’un joyau muséal : le mim », Cahiers bruxellois. Revue d’histoire urbaine, XLV (2013), p. 17-29.
  • avec A.E. Ceulemans & G. Dumoulin, « Fleurons de la facture bruxelloise au 19e siècle », Cahiers bruxellois. Revue d’histoire urbaine, XLV (2013), p. 49-63.
  • « Les pianos belges du mim », in Bulletin des Musées royaux d’Art et d’Histoire, vol. 82 (2011), p. 205-226.
  • avec D. Houbrechts, « Dendrochronoly applied to Belgian pianoforte », in Scientia Artis 7, Tree Rings, Art, Archeology. Proceedings of an international Conference, Brussels, Royal Institute for Cultural Heritage, 2011, p. 285-298.