Overslaan en naar de inhoud gaan

Pascale Vandervellen

Pascale Vandervellen behaalde in 2007 een doctoraat in Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Paris-Sorbonne universiteit en aan de Université Libre de Bruxelles (ULB). Zij werkt sinds 1995 in het MIM en is verantwoordelijk voor de klavierinstrumenten sindsdien. Sinds 2019 is ze ook wetenschappelijk medewerkster van het Laboratoire de Musicologie (LAM) van deULB en raadslid voor International Committee of Museums and Collections of Instruments and Music (CIMCIM). Pascale heeft uitgebreid onderzoek verricht en verschillende boeken en artikelen over klavierinstrumenten gepubliceerd. Haar...

Lees meer Contact

Bibliografie

  • « Counterfeit Ruckers Instruments in the MIM Collection. Case Study of the So-Called ‘Ruckers-Taskin’ Harpsichord », De Musica Disseranda, 19 (2023). (forthcoming)
  • « The Excellence of Belgian Keyboard Instrument Making Doubly Celebrated », Global Crises and Music Museums: Representing Music after the Pandemic. Proceedings of the CIMCIM Annual Meeting 2021, 2022. (forthcoming)
  • « Deligne, Albert », « Dulcken, Johan-Daniel », « Ermel, Eugène », « Ermel, Jacques Philippe », « Ermel, Jean Joseph », « Ermel, Symphorien », « Groetaers, Jean », « Günther, Jacques », « Hoeberechts, Lambert », « Lichtenthal, Herman », « Vogelsangs, François », Nouvelle biographie nationale de Belgique, Bruxelles, Académie royale de Belgique, 2022. (forthcoming)
  • « Le collectionneur et facteur d’instruments de musique Alphonse Van Neste, acteur méconnu du renouveau de la musique ancienne en Belgique », Revue Belge de Musicologie, LXXIV (2020), p. 179-194.
  • « La virginale construite par Henri Van Casteel en 1770 : un précieux maillon de l’histoire des clavicordios ibériques », Academia.edu, publication online, 2020, 26 p. https://www.academia.edu/44559507/La_virginale_construite_par_Henri_Van_Casteel_en_1770_un_pr%C3%A9cieux_maillon_de_lhistoire_des_clavicordios_ib%C3%A9riques
  • « Van Casteel, Henri », Nouvelle biographie nationale, Bruxelles, Académie royale de Belgique, 2020, p. 351-352.
  • « Restoring the Piano-Viole : an Adventure in sound », CIMCIM Bulletin, August 2018, p. 25.
  • The Golden Age of Flemish Harpsichord Making : a Study of the MIM’s Ruckers Instruments, Brussels, Musical Instruments Museum, 2017, 420 p.
  • « Les Ruckers du MIM. Un patrimoine d’une valeur inestimable/ De Ruckers van het MIM. Erfgoed van onschatbare waarde », Science Connection, n° 55 (novembre-décembre 2017 – janvier 2018), p. 36-39.
  • Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment, Proceedings of the 4th Annual Conference COST FP1302 WoodMusICK, Musical Instruments Museum, October 5-7, 2017, Brussels, 200 p.
  • https://www.academia.edu/45098216/Preservation_of_Wooden_Musical_Instruments_Ethics_Practice_and_Assessment_Proceedings
  • avec S. Le Conte, « Ruckers Harpsichords : Specific Acoustic Silhouette », in Proceedings of COST FP1302 WoodMusICK Annual Conference. Making Wooden Musical Instruments: an Integration of Different Forms of Knowledge, Barcelona, 2016, p. 189-192.
  • « De beginperiode van de pianobouw in de Belgische provincies 1761-1851», MIATFACTory, mai 2015, 25 p.
  • Le pianoforte dans les provinces belges, Waterloo, Renaissance du Livre, 2014.
  • « Ermel », « Lichtenthal, Herman », « Van Casteel, Henri-Joseph », The Grove Dictionary of Musical Instruments, London – Oxford, Oxford University Press, 2nd edition 2014, vol. 2, p. 241, vol. 3, p. 283, vol. 5, p. 160.
  • Pianos/ Piano’s/ Pianos, Sprimont, Mardaga (Fascicules des collections du Musée des Instruments de musique, n°5), 2000, 2e éd., Waterloo, Renaissance du Livre, 2013, 24 p.
  • Clavecins, épinettes et virginals/ Klavecimbels, spinetten en virginalen/ Harpsichords, spinets and virginals, Sprimont, Mardaga (Fascicules des collections du Musée des Instruments de musique, n°6), 2000, 2e éd., Waterloo, Renaissance du Livre, 2013, 24 p.
  •  « Histoire d’un joyau muséal : le mim », Cahiers bruxellois. Revue d’histoire urbaine, XLV (2013), p. 17-29.
  • avec A.E. Ceulemans & G. Dumoulin, « Fleurons de la facture bruxelloise au 19e siècle », Cahiers bruxellois. Revue d’histoire urbaine, XLV (2013), p. 49-63.
  • « Les pianos belges du mim », in Bulletin des Musées royaux d’Art et d’Histoire, vol. 82 (2011), p. 205-226.
  • avec D. Houbrechts, « Dendrochronoly applied to Belgian pianoforte », in Scientia Artis 7, Tree Rings, Art, Archeology. Proceedings of an international Conference, Brussels, Royal Institute for Cultural Heritage, 2011, p. 285-298.