Ars Musica - Stedelijke Natuur
Ars Musica's biënnale 2024 Urban Nature kijkt naar de natuur, maar ook naar de stad, als een belangrijke inspiratiebron van de hedendaagse muzikale creatie. De biënnale laat ons kennismaken met verschillende klankruimtes die de hoofdthema's vormen van deze nieuwe festivaleditie.
In zijn boek Le Paysage sonore (of The Soundscape) ontwikkelt de componist en musicoloog R. Murray Schafer een concept van het landschap als een soort natuurlijk Muziekconservatorium. De geluidsinstallaties van beeldende kunstenaars en musici Adrien Degioanni, Basile Richon en Pédro Riofrio verwijzen elk op hun eigen manier naar dit concept. In Degioanni's werk worden stiltemomenten beschouwd als een vorm van verzet tegen de hedendaagse 'herrie'. De werken van Richon trachten de 'vervlogen' getijden van de Bretoense kust te vangen in muziek. En Riofrio vertrekt bij de geluiden van het Ecuadoraanse Amazonewoud, om er een heus orkest mee te vormen. Het opnemen en conserveren van natuurgeluiden, maakt van muziek een klankruimte die zichzelf uitvindt en ontplooit.