Violino arpa, Thomas Zach, Wenen, 1873, inv. 1359
Violino arpa, Thomas Zach, Wenen, 1873, inv. 1359
Deze eigenaardige viool met uitgerekte vorm lijkt te zijn ontsnapt uit een schilderij van Salvador Dali! Ze illustreert de 19de-eeuwse vindingrijkheid bij de zoektocht naar perfectie op het gebied van muziekinstrumentenbouw.
Haar ontwerper, Thomas Zach, kende een even bewogen leven als de vormen van zijn instrument. Hij begon als molenaarshulpje in Bohemen, werd later leerling-vioolbouwer in Praag om vervolgens enkele jaren in Boedapest te werken en nadien rond te zwerven in Hongarije en Roemenië. In 1865 ontmoette hij prins Sturdza in Boekarest. De prins ging er prat op de ideale viool bedacht te hebben, gebaseerd op elliptische vormen. Volgens hem zou het geluidsvolume van het instrument toenemen door de omvang van de klankkast te vergroten. Zach werkte de theorie van de prins uit in de praktijk door een reeks instrumenten met bizarre vormen te bouwen. Het resultaat was helaas ontgoochelend. De violen produceerden alleen een nasale en onzuivere klank.
Zach heeft echter niet uitsluitend vernieuwende en avant-gardistische ontwerpen gemaakt. Het einde van zijn leven bracht hij door in Wenen, waar hij kwalitatief hoogstaande instrumenten vervaardigde en verscheidene Hongaarse vioolbouwers opleidde.