Géry Dumoulin, musicoloog, is conservator van de collectie Westerse blaasinstrumenten van het MIM. Hij is gespecialiseerd in 19de-eeuwse koperblaasinstrumenten en heeft ook belangstelling voor blaasorkesten en in het bijzonder voor de volksgebruiken in verband met de fanfares in Wallonië. Hij geeft lezingen over organologie aan de Université libre de Bruxelles. In 2014-2015 was hij wetenschappelijk curator van de tentoonstelling SAX200 die in het MIM werd georganiseerd ter gelegenheid van de 200ste geboortedag van Adolphe Sax. Hij is één van de co-curatoren van de tentoonstelling Toots 100...
Géry Dumoulin, musicoloog, is conservator van de collectie Westerse blaasinstrumenten van het MIM. Hij is gespecialiseerd in 19de-eeuwse koperblaasinstrumenten en heeft ook belangstelling voor blaasorkesten en in het bijzonder voor de volksgebruiken in verband met de fanfares in Wallonië. Hij geeft lezingen over organologie aan de Université libre de Bruxelles. In 2014-2015 was hij wetenschappelijk curator van de tentoonstelling SAX200 die in het MIM werd georganiseerd ter gelegenheid van de 200ste geboortedag van Adolphe Sax. Hij is één van de co-curatoren van de tentoonstelling Toots 100. The Sound of a Belgian Legend (2022), georganiseerd in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR).
Bibliografie
- Dumoulin, Géry, “Les saxtubas d’Adolphe Sax : des instruments ‘modernes’ inspirés de l’Antiquité”, in Christophe Corbier, Sybille Emerit en Christophe Vendries (ed.), De Villoteau à Saint-Saëns. Une archéologie de la musique antique au XIXe siècle. Actes des journées d’étude tenues au Musée du Louvre-Lens, 14-15 décembre 2017, Cairo, Institut français d’Archéologie orientale, 2024, p. 229-261.
- Dumoulin, Géry, “La batterie, fille du jazz et parfaite symbiose instrumentale”, in Michel Mainil, Bruno Castellucci : itinéraire d’un sideman, Brussel, Bossa Flor, 2024, p. 154-165.
- Géry Dumoulin, “Saxophone. Une nouvelle voix instrumentale”, in Peter Scholliers et al. (ed.), Een geschiedenis van België in 100 voorwerpen, van de Prehistorie tot nu, Tielt, Lannoo, 2024, p. 403-407.
- Ignace De Keyser, Géry Dumoulin, Arnold Myers, “Brass Instrument Production by the Mahillon Company”, The Galpin Society Journal, vol. LXXVI (2023), p. 67-108 & 208-211.
- Braekeveld, Vanessa, Dumoulin, Géry, Rodriguez, Hugo, Toots 100. The Sound of a Belgian Legend, Brussel, KBR, 2022.
- Dumoulin, Géry, “Le phénomène Sax. Un lieu de mémoire aux multiples facettes à Dinant et au-delà”, in H. Kamp, S. Schmitz (ed.), Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung, Bielefeld, Transcript, 2020, p. 177-196.
- Dumoulin, Géry, “Faire sonner une copie de cornu de Mahillon : le regard du conservateur du MIM de Bruxelles”, in C. Vendries (ed.), Cornua de Pompéi. Trompettes romaines de la gladiature, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2019, p. 75.
- Dumoulin, Géry, “Geluid en vibraties in de Roaring Twenties”, in P. Lierneux, N. Peeters (ed.), De Groote Oorlog voorbij. België 1918-1928, Tielt, Racine, 2018, p. 251-255.
- Dumoulin, Géry, 13 artikelen : “Arban”, “Bach trumpet”, “Belgian Guides”, “Batterie fanfare”, “Bicycle bands”, “Cornet”, “Fanfare (bands)”, “Garde nationale”, “Garde républicaine”, “Gautrot”, “Mahillon”, “Nomenclature of trumpet parts”, “Trumpet”, in T. Herbert, A. Myers, J. Wallace (ed.), Cambridge Encyclopedia of Brass Instruments, Cambridge, Cambridge University Press, 2018.
- Dumoulin, Géry, “Sax-o-mim: Adolphe Sax en de collectie van Sax instrumenten in het mim”, Kunsttijdschrift Vlaanderen, vol. 366 (nov. 2017), p. 3-9.
- Ceulemans, Anne-Emmanuelle, Dumoulin, Géry, Weiner, Howard (ed.), Adolphe Sax, His Influence and Legacy: A Bicentenary Conference. Proceedings of the International Conference, 3-5.VII.2014, Musical Instruments Museum Brussels, gepubliceerd als vol. LXX van Revue belge de musicologie. Belgisch tijdschrift voor muziekwetenschap, 2016.
- Dumoulin, Géry, “Le Musée des instruments de musique à Bruxelles (Exposer la musique : le discours muséal)”, Musées et collections publiques de France. Revue de l’Association générale des conservateurs des collections publiques de France, vol. 273 (2015/1), p. 44-48.
- Dumoulin, Géry, “Victor-Charles Mahillon and His Anti-Cornet Strategy”, in A. Mayer, V. Chatziioannou, W. Goebl (ed.), Proceedings of the Third Vienna Talk on Music Acoustics “Bridging the Gaps”, 16-19 Sept. 2015, Wenen, Universität für Musik und darstellende Kunst, 2015, p. 106.
- Dumoulin, Géry, Catalogus SAX200. Catalogus bij de tentoonstelling in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel, van 8 februari 2014 tot 11 januari 2015, Luik, Éditions du Perron, 2014.
- Baines, Anthony, Myers, Arnold, Dumoulin, Géry, “Cornet”, in L. Libin (ed.), The Grove Dictionary of Musical Instruments, New York, Oxford University Press, 2/2014.
- Dumoulin, Géry, “The Belgian Connection: der Beitrag Belgiens zur Geschichte des Saxophons. La contribution belge à l’histoire du saxophone”, in F. Lunte, C. Müller-Elschner (ed.), Saxophone. Ein Instrument und sein Erfinder. Un instrument et son inventeur, Berlijn, Nicolai, 2014, p. 68-74.
- Dumoulin, Géry, 69 artikelen in S. Jaumain (ed.), Dictionnaire d’histoire de Bruxelles, Brussel, Prosopon, 2013.
- Ceulemans, Anne-Emmanuelle, Vandervellen, Pascale, Dumoulin, Géry, “Fleurons de la facture bruxelloise au 19e siècle”, Brusselse Cahiers bruxellois. Revue d’histoire urbaine. Tijdschrift voor stadsgeschiedenis, vol. XLV (2013), p. 49-63.
- Dumoulin, Géry, “Sax et le cornet : le cornet à pistons dans la production d’Adolphe Sax”, in T. Maniguet, J. Nussbaum (ed.), Paris : un laboratoire d’idées, facture et répertoire des cuivres entre 1840 et 1930. Actes du colloque 29 juin-1er juillet 2007, Parijs, Cité de la Musique / Historic Brass Society, 2010, p. 226-280.
- Dumoulin, Géry, “Belgium: Saxophone”, in V. Janeiro Alfageme (ed.), Influencias: A Route Through the Cultural European Scope, tentoonstellingscatalogus, Paviljoen Europese Unie, Wereldtentoonstelling Shanghai, 2010, p. 18-19.
- Dumoulin, Géry, “Les arguèdènes. Notes et musique relatives à une pratique musicale populaire à Sivry”, Traditions musicales en Belgique. Muziektradities in België, vol. 1 (2009), p. 69-177.
- Dumoulin, Géry, “Historical Instrument Window: Cornet à Pistons with Tilted Bell”, International Trumpet Guild Journal, vol. 33, nr. 1 (Jan. 2009), p. 43.
- Mitroulia, Eugenia, Eldredge, Niles, Dumoulin, Géry, “On the Early History of the Périnet Valve”, Galpin Society Journal, vol. LXI (May 2008), p. 217-230.
- Dumoulin, Géry, “The Cornet and Other Brass Instruments in French Patents of the First Half of the Nineteenth Century”, Galpin Society Journal, vol. LIX (May 2006), p. 77-100.
- Dumoulin, Géry, 277 artikelen in T. Levaux (ed.), Dictionnaire des compositeurs de Belgique du Moyen Âge à nos jours, Ohain-Lasne, Art in Belgium ; Conseil de la Musique de la Communauté française de Belgique, 2006 [boek bekroond met de Fuga-prijs 2009].
- Dumoulin, Géry, “De koperblazers”, in A. Meurant (ed.), Jazz in Little Belgium. De verzameling Robert Pernet, Brussel, Muziekinstrumentenmuseum, 2004, p. 96-105.
- Meurant, Anne, Dumoulin, Géry, “De bas”, in A. Meurant (ed.), Jazz in Little Belgium. De verzameling Robert Pernet, Brussel, Muziekinstrumentenmuseum, 2004, p. 118-123.
- Dumoulin, Géry, “Cornets in the Brussels Musical Instrument Museum: a Survey and a Checklist of an Outstanding Collection”, Historic Brass Society Journal, vol. 14 (2002), p. 425-446.
- Dumoulin, Géry, “Aperçu sur l’évolution et le répertoire du cornet à pistons”, Brass Bulletin, nr. 120 (IV/2002), p. 56-62 ; nr. 119 (III/2002), p. 32-41 ; nr. 118 (II/2002), p. 40-49.
- Dumoulin, Géry, Cornets à pistons / Cornetten / Cornets, Sprimont, P. Mardaga, 2001.
- Dumoulin, Géry, Radioscopie des sociétés musicales non professionnelles en Communauté française de Belgique, Namen, Union des sociétés musicales (U.S.M.), 1995.